3 wskazówki jak ułatwić dzieciom przejście na czas zimowy

Aby uniknąć wesołej pobudki o 05:30, warto się do tej zmiany wcześniej przygotować.

30 października przestawiamy zegarki na godzinę wcześniej. Dla wielu jest to powód do radości, bo będzie można sobie bezkarnie pospać o godzinę dłużej (pamiętacie to słodkie leniuchowanie o godzinę dłużej w erze „przed dziećmi?”:)) Z kolei dla rodziców z małymi dziećmi zmiana czasu na zimowy może oznaczać wesołą pobudkę o 5:30, dlatego warto się do tej zmiany zawczasu przygotować.

 

1. Podejście stopniowe

W przypadku niemowląt i małych dzieci, które są wrażliwe na zmiany w planie dnia i szybko stają się przemęczone, zmianę czasu warto przeprowadzić stopniowo. Tydzień przed zmianą czasu zacznijcie przesuwać harmonogram dnia swojego dziecka co drugi dzień o 15 min do przodu. Pamiętajcie, żeby zmienić nie tylko godzinę wieczornego pójścia spać dziecka, ale także pory drzemek, karmień i posiłków stałych, spacerów oraz kąpieli. Zacznijcie w poniedziałek, opóźniając drzemki oraz inne elementy planu dnia o 15 minut. Dwa dni później przesuńcie harmonogram o kolejne 15 minut, itd. Po około tygodniu dziecko powinno dostosować się do zmiany – będzie budziło się i funkcjonowało według nowego czasu.

 

2. Dostosowanie się po zmianie czasu

Specjalne przygotowania nie będą konieczne w przypadku dzieci starszych lub łatwo adaptujących się do zmian. Zacznijcie w niedzielny poranek poprzez rozpoczęcie dnia później: spróbujcie, aby dziecko pozostało w łóżku dłużej, najlepiej do standardowej pory pobudki dziecka według nowego czasu. Ponieważ wszystkie elementy harmonogramu pomagają zegarowi wewnętrznemu dziecka ustalić jaka jest pora dnia, istotne jest, aby przesunąć o godzinę cały harmonogram dnia, czyli pory drzemek, posiłków, spacerów, kąpieli oraz pójścia spać wieczorem.

 

3. Zmiana ekspozycji na światło

Niezależnie od tego, czy zdecydujecie się stopniowo dostosować harmonogram dziecka do nowego czasu, czy zrobicie to bez przygotowań, w obu przypadkach zmiana ekspozycji maluszka na naturalne światło dzienne pomoże szybciej wyregulować jego rytm okołodobowy. Dlatego rano przez 30-60 min od pobudki utrzymujcie dom w ciemnej atmosferze: nie włączajcie górnego światła ani nie odsłaniajcie w pełni zasłon i rolet. Z kolei w ciągu dnia i po południu wychodźcie z maluchem na długie spacery, a wieczorem (do godziny przed porą pójścia spać dziecka) przedłużcie dzień, zapalając w domu dużo świateł.

 

Każda zmiana związana ze snem dziecka wymaga czasu…i waszej cierpliwości. Jednak dzięki trzymaniu się stałych rytuałów i nowego planu dnia dzieci dostosują się do nowego czasu w ciągu tygodnia, a proces ten będzie łatwiejszy dla całej rodziny.

Diana Rosz
Certyfikowana konsultanka ds. snu dziecka

Udostępnij
czwartek, 20 października 2016
  • Monika_0

    Dziękuję za artykuł